21 Sep
Ez a 3 tipp a középszerű cégek ellenszere

1. Mondd el, hogy miért csinálod!

Talán ez a legkeményebb feladat. Pedig nagyon egyszerűnek tűnő kérdés. Miért csinálod? Mi a célod vele? Egy egyértelmű, tiszta üzenettel támogató csapatszellem és hűséges ügyfélkör lesz melletted.

Példa: 1961-ben a szovjetekkel vívott űrverseny csúcspontján az amerikai elnök John F. Kennedy meglátogatta a NASA állomását. A bejárás alatt meglátott egy ott dolgozót egy seprűvel a kezében és odament hozzá.

- Mit csinálsz itt? - kérdezte az elnök.

- Elnök úr! Segítek eljuttatni egy embert a Holdra. - válaszolta a dolgozó.

Annyi mindent válaszolhatott volna, de ő így fejezte ki, hogy ő is fontos részének érzi magát a Holdra szállás küldetésében.

Ép ésszel mindenki tudja, hogy fontos a lojalitás, mert akkor alacsony a fluktuáció. Ha alacsony a fluktuáció, akkor sok millió forint felesleges kiadástól mentesíti a céget.Ép ésszel mindenki tudja, hogy fontos a motiváció, mert aki motivált az hatékony, szereti a munkáját, oda tud figyelni magára és a családjára. A kiégés ellen is tud küzdeni és a közösség hangulatára is jó hatással van.De mikor beszélünk közös célokról? Küldetéstudatról? Hány céget ismersz, ahol tiszta és egyértelmű a cél, hogy miért csinálja, amit csinál? Ha valahonnan elő is lehetne hívni valami régi emléket egy küldetésszerű üzenetről, azt miért nem ismeri mindenki? Miért nem tűzték ki a zászlójukra?Biztos Te is gondolkoztál már, hogy miért építette az Apple olyan üzenetre a vállalatot, hogy “gondolkodj másképp”. Ügyfelei miért hajlandóak éjszakákon át dekkolni az üzlet előtt az első kiadásokért.

Egy kis játék!

Kitalálod, hogy ez az 5 küldetés melyik céghez tartozik?

Kvíz

A lényeg, hogy ne csak víziód legyen, hanem missziód is ahhoz, hogy a csapatban és az ügyfélkörben is támogatókat találj. Ez a típusú belső motiváció sokkal erősebb, mint bármi más. Ha csak a pénzszerzés a cél, akkor a dolgozók se tudnak máshoz csatlakozni, mint ehhez az eszméhez, így aztán a fizetés lesz a fő fókuszban és az ügyfelek is csak azt szeretnék, hogy olcsó legyen a terméked vagy a szolgáltatásod.Aki szeretne a témában egy fantasztikus könyvet olvasni, annak ajánlom figyelmébe Simon Sinek: “Kezdj a Miérttel!” című könyvétGarantálom, hogy tetszeni fog és téged is inspirálni fog, hogy kicsit más szemmel tekints a vállalkozásodra.

2. Légy egyedi!

Óriási tévedés azt gondolni, hogy elég lemásolni más sikeres cég receptjét, hogy mit hogyan csinál és máris sikerre viszed Te is.Ha már az üzeneted tiszta és világos, akkor egy ütős stratégia megtervezése kell, hogy következzen.Neked mi a stratégiád? Át szoktad gondolni, hogy mik az irányelvek?Az egyik ilyen irányelv az üzeneted. Egy másik, hogy definiáld a piacodat. Itt máris elérkeztél egy pontra, ahol döntened kell. Kockázatos döntés. Választhatod a versenypiacot is és az úgynevezett verseny nélküli piacot is. Új területeket fedezel fel, vagy a megszokott pályán focizol? Ha versenybe szállsz, akkor kompromisszumot kell kötnöd. Magasabb költséggel tudsz kitűnni a tömegből. Aki hangosabb az ér el nagyobb tömegeket.Vagy dönthetsz úgy, hogy egy úgynevezett értékinnovációra épített stratégiát követsz. Itt Te teremted meg a feltételeket és határozod meg az értékeket. Nincs konkurenciád, de nincs előtted példa sem, hogy működik-e vagy sem.Kockázat minden stratégiában van. A kérdés az, hogy mennyire körültekintő, mennyire átgondolt és mennyire rugalmas.

3. Fejlessz vonzó munkahelyet!

A stratégiád összefonódik a cégkultúrával. Átszövi és belülről sugározza kifelé a küldetést. Kívülről egy egészséges és harmonikus vállalkozást látunk, ahol a dolgozók magukénak érzik a szervezet misszióját. Minden nap boldogan megy be dolgozni, mert hiszi, hogy az ő munkája is nélkülözhetetlen annak érdekében, hogy a cég elérje a küldetésének célját. (lsd. NASA példa)Találkoztál már azzal a céggel ahová öröm volt betérni? Ahol mindig mosolygós dolgozók fogadtak és jól láthatóan mindenki professzionalizmust sugallt, és megértették egymást?És olyannal ahová nem szeretnél visszamenni, mert kínosan érezted magad amikor neked panaszkodott valaki a kollégáiról, vagy a főnökéről, vagy bármiről? Egyébként a Te problémáddal nem foglalkozott senki.Az hogy mitől alakul ki az egyik és mitől a másik nagyon komplex kérdés. Egy dolog biztos, hogyha a vezető(ség) fejleszti a cégkultúrát, akkor idővel elérkezik az első példában említett atmoszférához.

Végeredményben a cég minőségének lakmuszpapírja, hogy mennyi hűséges ügyféllel rendelkezik. A hűség ugyanis nem megvásárolható. Az egy olyan döntés, amit azért hoznak meg az ügyfelek, mert “csatlakoznak” hozzád. Sokszor nem is tudják megmagyarázni, hogy miért. Cégvezetőként elképesztően sok dolgod van. Teljesen érthető, hogy nem tudsz mindennel foglalkozni. Itt az ideje, hogy kicsit felülnézetből világítsd meg a működéseteket és olyan rálátással indítsd a következő évet, hogy ne tűzoltással, válságmenedzseléssel, mikromenedzsmenttel töltsd az idődet. Induljunk el együtt ezen az izgalmas felfedező úton egy ötletelő beszélgetéssel!

Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.