07 Nov
Kilép. Elmondja.

Kezdhetjük azzal, hogy a kilépésnek kismillió oka lehet. A döntés vagy kényszerből vagy elhatározásból születik, de a kilépőnél sok-sok olyan információ van, ami hasznára válhat a cégnek. Akár hiszed akár nem még a nyugdíjba vonulás is fontos ebből a szempontból.

Az Exit interjú nem valamiféle csodaszer, de ha ügyesen alkalmazod, akkor nagyon hasznos eszköze lesz a cégkultúrádnak. Egészen biztosan meglepő dolgokat fogsz vele elérni.

Lássuk milyen is egy Exit interjú és mire érdemes odafigyelni ezzel kapcsolatban. 

Abban szerintem megállapodhatunk, hogy a kilépő így vagy úgy, de biztosan elmondja a gondolatait. Neked is van szereped abban, hogy ezt kinek és hogyan teszi meg.

A Te döntésed az is ha éppenséggel nem teszel semmit, mert kilépett, úgyis mindegy, már nem hozzánk tartozik. Sőt ha lehet, akkor minél előbb menjen el és minél kevesebbet beszéljünk. Talán még a végén szembe kellene nézned egy csomó igazsággal.

De dönthetsz másképp is…

Dönthetsz úgy is, hogy nyitott vagy és mindenre kíváncsi vagy, ami hozzájárulhat a folyamatok és a szervezeti kultúra fejlesztéséhez. Ahogy az integrációt, a pre- és onboarding forgatókönyvet úgy a kilépés kottáját is érdemes részletesen megkomponálni. Ez is hozzátok, a Ti kultúrátokhoz fog tartozni. A már egy előző cikkemben írt úgynevezett “mattering” szemlélet részévé fog válni.

Bármennyire is úgy tűnhet, hogy ellentmondásos az Exit interjú bizony nagyban hozzájárulhat a munkavállalói elköteleződéshez.

Mi az az Exit interjú?

A munkavállalói életút “utolsó” állomása (bár akad olyan, aki végül emiatt meggondolja magát és marad a cégnél), ahol a cég egyik dolgozója, vagy egy külsős megbízott készít egy interjút a kilépővel. De digitálisan is meg lehet kérdezni a kilépőt egy kérdőív segítségével.Témaként felmerülhet a felmondás konkrét oka vagy a vezetők munkája, az egész szervezetről alkotott képe, a saját pozíciója, munkakörének felelősségei, motivációi stb…

Lehetőség

Neked egy nagyon fontos előny, hogy tét nélküli visszajelzésekből levonhasd a konklúziókat, trendeket állíts fel, meghatározd a fájdalom pontokat és szükség esetén fejlesztéseket eszközölhess. Ezzel megelőzhető egy esetleges következő felmondás is.

A kilépő számára egy lehetőség arra, hogy őszintén tét nélkül visszajelzést adhasson.

Mindkét fél számára fontos a jó kapcsolat megőrzése. Akár a jövőben még lehet, hogy szükségetek lesz egymásra.

Tippek

  1. Ne legyen kötelező, de mindenkinek ajánld fel!Fontos, hogy a saját döntése legyen, hogy részt vesz-e rajta, mert csak így nyerhető el, hogy maximálisan őszinte válaszokat adjon. A nyugdíj előtt álló kollégák is nagyon értékes és hasznos visszajelzéseket tudnak adni. Javaslom, hogy a nyugdíjas évei alatt se feledkezzél meg róluk.
  2. Minél előbb annál jobbA felmondási idő elején végezz ilyen interjút, amikor még frissek a tapasztalatok és az élmények. Ilyenkor van a legnagyobb esély is a visszafordulásra is.
  3. Megfelelő személyNe a közvetlen vezetője és ne is az ügyvezető legyen a kérdező. Ilyenkor a személyes érintettség miatt nem tud a kérdező elvonatkoztatni és akaratlanul is irányítja a válaszadót. Teremts a személyes megkérdezéshez megfelelő zavartalan környezetet és pszichológiai biztonságot.
  4. Készülj fel!Készíts egy kérdés listát ami a gerincét adja a beszélgetésnek és az elkalandozásokból vissza lehet hozni a beszélgetést a lényeges pontokra.

Mihez kezdj az eredménnyel?

Lehetőség szerint legyenek pontozós kérdések is. Főleg a nagy létszámú, magas kilépő számú cégek esetében. Ezeket digitalizálva statisztikákat lehet készíteni belőle és ebből már a HR is tud dolgozni. Ki tud jelölni olyan fejlesztési területeket, KPI-okat, amik mentén jobban harmonizálható a cégkultúra a munkavállalók igényeihez.

Cél, hogy a munkavállalói élmény javuljon és a fluktuáció csökkenjen. Minden lépés hozzájárul a gondoskodó munkáltatói brand építéséhez.

Ha tehetsz valamit az az, hogy nem hagyod magára és nem hagyod, hogy otthon vagy a szomszédjának, ismerőseinek, barátainak mesélje el a kilépése okát. Ráadásul, ha nem jó érzésekkel távozik, akkor még rombolhatja is a cég imidzsét.

Ha túl időigényesnek látod ezt a feladatot, akkor kérhetsz külsős segítséget is. 

Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.