Kezdhetjük azzal, hogy a kilépésnek kismillió oka lehet. A döntés vagy kényszerből vagy elhatározásból születik, de a kilépőnél sok-sok olyan információ van, ami hasznára válhat a cégnek. Akár hiszed akár nem még a nyugdíjba vonulás is fontos ebből a szempontból.
Az Exit interjú nem valamiféle csodaszer, de ha ügyesen alkalmazod, akkor nagyon hasznos eszköze lesz a cégkultúrádnak. Egészen biztosan meglepő dolgokat fogsz vele elérni.
Lássuk milyen is egy Exit interjú és mire érdemes odafigyelni ezzel kapcsolatban.
Abban szerintem megállapodhatunk, hogy a kilépő így vagy úgy, de biztosan elmondja a gondolatait. Neked is van szereped abban, hogy ezt kinek és hogyan teszi meg.
A Te döntésed az is ha éppenséggel nem teszel semmit, mert kilépett, úgyis mindegy, már nem hozzánk tartozik. Sőt ha lehet, akkor minél előbb menjen el és minél kevesebbet beszéljünk. Talán még a végén szembe kellene nézned egy csomó igazsággal.
De dönthetsz másképp is…
Dönthetsz úgy is, hogy nyitott vagy és mindenre kíváncsi vagy, ami hozzájárulhat a folyamatok és a szervezeti kultúra fejlesztéséhez. Ahogy az integrációt, a pre- és onboarding forgatókönyvet úgy a kilépés kottáját is érdemes részletesen megkomponálni. Ez is hozzátok, a Ti kultúrátokhoz fog tartozni. A már egy előző cikkemben írt úgynevezett “mattering” szemlélet részévé fog válni.
Bármennyire is úgy tűnhet, hogy ellentmondásos az Exit interjú bizony nagyban hozzájárulhat a munkavállalói elköteleződéshez.
A munkavállalói életút “utolsó” állomása (bár akad olyan, aki végül emiatt meggondolja magát és marad a cégnél), ahol a cég egyik dolgozója, vagy egy külsős megbízott készít egy interjút a kilépővel. De digitálisan is meg lehet kérdezni a kilépőt egy kérdőív segítségével.Témaként felmerülhet a felmondás konkrét oka vagy a vezetők munkája, az egész szervezetről alkotott képe, a saját pozíciója, munkakörének felelősségei, motivációi stb…
Neked egy nagyon fontos előny, hogy tét nélküli visszajelzésekből levonhasd a konklúziókat, trendeket állíts fel, meghatározd a fájdalom pontokat és szükség esetén fejlesztéseket eszközölhess. Ezzel megelőzhető egy esetleges következő felmondás is.
A kilépő számára egy lehetőség arra, hogy őszintén tét nélkül visszajelzést adhasson.
Mindkét fél számára fontos a jó kapcsolat megőrzése. Akár a jövőben még lehet, hogy szükségetek lesz egymásra.
Lehetőség szerint legyenek pontozós kérdések is. Főleg a nagy létszámú, magas kilépő számú cégek esetében. Ezeket digitalizálva statisztikákat lehet készíteni belőle és ebből már a HR is tud dolgozni. Ki tud jelölni olyan fejlesztési területeket, KPI-okat, amik mentén jobban harmonizálható a cégkultúra a munkavállalók igényeihez.
Cél, hogy a munkavállalói élmény javuljon és a fluktuáció csökkenjen. Minden lépés hozzájárul a gondoskodó munkáltatói brand építéséhez.
Ha tehetsz valamit az az, hogy nem hagyod magára és nem hagyod, hogy otthon vagy a szomszédjának, ismerőseinek, barátainak mesélje el a kilépése okát. Ráadásul, ha nem jó érzésekkel távozik, akkor még rombolhatja is a cég imidzsét.
Ha túl időigényesnek látod ezt a feladatot, akkor kérhetsz külsős segítséget is.