A szervezetfejlesztés egy cégvezető számára nagyon sok szembenézést tartogat. Felismeréseket vagyis a struccpolitika végét jelenti. Sokan pontosan tisztában vannak a működésük szürke foltjaival, de ilyen-olyan okok miatt nem akarnak konfrontálódni, változtatni vagyis nem akarnak szembenézni ezekkel a helyzetekkel. Ez is érthető valahol hiszen ha a csontvázak kipotyognak azzal mindig nagyon sok munka van és néhány rossz pillanatot is szerzünk vele magunknak. Általánosságban a cégvezetők ezt a felelősséget is magukra vállalják így lelkileg is nehéz feldolgozni a hibákat.
Amúgy is sok minden változik körülöttünk. Örülünk, ha túléljük ezt az évet is és majd egyszer fellélegezhetünk…
Igen változik. Magától is. Számos dologra nincs ráhatásunk. De tudunk alkalmazkodni és felkészülni. Aki nem érzi komfortosnak a változó körülményeket, annak most nem kedvez az üzleti világ atmoszférája. Talán logikus lépésnek tűnhet, a “legalább mi maradjunk stabilak” elv, de ez nagy öngól lehet sajnos.
Akárcsak egy hajó kapitánya, a cégvezető is jobban teszi, ha felkészül és elébe megy a történéseknek. Aki utazott már nagy tengerjáró hajón az joggal remélte, hogy a kapitány és a legénység is fel van készülve és oda fognak érni akkor és úgy ahogy azt előre megtervezték. Figyelembe véve más hajókat, időjárási viszonyokat, energia tartalékokat, állomásokat, szigeteket, vízmélységet, áramlatokat. Akár váratlan helyzetekre is fel vannak készülve és tudják mi a teendő vészhelyzet esetén. Nem valami sok utasra lehetne számítani, ha csak úgy
“ Gyertek velünk, mi se tudjuk merre megyünk, de a Puffin lekvár és a mindent lebíró akarat velünk lesz!” - alapelv szerint indulnának ezek a hajók útjukra.
Egyszóval tervezni nagyon fontos. Sajnálattal olvastam egy cikket a minap amiben arról számoltak be, hogy
a hazai vállalkozások 90%-ának nincs semmilyen üzleti terve.
Ez annyira megdöbbentett (bár sajnos a bőrömön is ezt tapasztalom), hogy eldöntöttem, hogy ami tőlem telik mindent meg fogok tenni, hogy segítsek az üzleti tervezést szexibbé tenni.
Ezért el is készítettem egy segédletet, amit ha csak kicsit átgondol egy cégvezető máris hatalmas lépést tett. Hiszem, hogy egy ilyen tervezésnek nem kell bonyolultnak lennie. Elég ha egy egy oldalas stratégiát készít és ezt időről időre újra átgondolja.
A misszió és a vízió olyan, mint a hajó iránytűje. A misszió meghatározza, hogy miért létezik a vállalkozás, míg a vízió megfogalmazza, hogy hová szeretne eljutni a jövőben. A tiszta misszió és vízió segít abban, hogy a csapat minden tagja megértse a cég értékeit és hosszú távú céljait.Egy vállalkozás missziója például lehet az ügyfelek életének megkönnyítése innovatív technológiai megoldásokkal. A vízió ebben az esetben lehet az, hogy az adott iparágban piacvezető szerepre törjenek. Ha egy cég vezetője elkötelezett a misszió és vízió iránt, akkor könnyebben inspirálja csapatát és jobban tudja kommunikálni a célokat.Akinek van egy kis ideje olvasni annak már ennél a pontnál ajánlom is a Simon Sinek: Kezdj a Miérttel című remekművét. Fantasztikusan szemlélteti, hogy miért fontos a MIÉRT? Tuti “aha” érzése támad annak, aki elolvassa.
Ahhoz, hogy elérjük a nagyobb célokat, szükség van konkrét éves célkitűzések meghatározására. Ezek a célok azok a mérföldkövek, amelyek segítenek lépésről lépésre megvalósítani a víziót, és lehetővé teszik, hogy a vállalat figyelje, mennyire halad a jó irányban. Az éves célkitűzéseknek konkrétaknak, mérhetőeknek, elérhetőeknek, relevánsaknak és időhöz kötötteknek (SMART) kell lenniük, hogy valóban motiválják a csapatot és követhetővé tegyék a fejlődést.Például, ha egy cég víziója az, hogy piacvezető legyen, akkor az éves célkitűzések tartalmazhatják az ügyfélbázis bővítését 20%-kal, egy új termék bevezetését, vagy a vevői elégedettség javítását. Ezek a célkitűzések egyértelmű, konkrét mérföldkövek, amelyek megmutatják a haladás útját.
A hajóskapitány az út előtt kidolgozza, milyen lépéseket kell megtennie ahhoz, hogy biztonságban célba érjen és a váratlan helyzetekre is felkészül. Hasonlóan, az üzleti akciótervek részletes útmutatót adnak arról, hogy hogyan érhetjük el a kitűzött célokat. Világosan meghatározzák, hogy milyen konkrét feladatokat kell elvégezni, ki a felelős ezekért, és milyen határidőkkel kell számolni.Például, ha a cél az ügyfélbázis növelése 20%-kal, az akcióterv tartalmazhatja a marketingkampányok kidolgozását, új ügyfélszerzési csatornák megnyitását, és az ügyfélszolgálat fejlesztését. Az akcióterv részletesen leírja, hogyan valósíthatók meg ezek a feladatok, hogy minden munkatárs tudja, mi a szerepe a terv végrehajtásában.
A nem tervezés is “tervezés”!
A nem döntés is “döntés”!
A nem megtermelt profit is “veszteség”!
Arra biztatlak, hogy merj eltérni a megszokásoktól, merj szembenézni a hiányosságokkal. Nem kell egyedül megküzdened mindezzel.Első lépésként töltsd le a segédletet és még akkor is dönthetsz úgy, hogy inkább maradjon minden úgy ahogy van.Letöltöm tervezési segédletet.